אני חולה

17/05/2008 - בוקר
שלשת הימים האחרונים היו סיוט אמיתי . הכל התחיל ככה. לפני יומיים עלה לי קצת החום. באמת לא משהו רציני, כנראה איזה וירוס מקומי. החלק הנורא היה שלא יכולתי להצטרף לצוות ושוב הייתי צריך להישאר בבקתה. עד שסוף סוף מזג האוויר השתפר, חליתי ....

בנוסף, מאוד הכעיס אותי שאבא ביקש מזואי שתישאר איתי, כאילו שאני צריך שהיא תשמור עלי. למען האמת, זה העמיד אותי במצב לא נעים. עכשיו בגללי, גם היא לא יכולה להצטרף לצוות. אז כבר יומיים אני וזואי נשארים לבד בבקתה ולא עושים דבר. זואי לא ממש מנסה להסתיר את זה שהיא לא מרוצה מהמצב. היא כל הזמן כועסת ונעלבת בגלל שאין לי מצב-רוח לשחק איתה או לצפות ביחד בסרטים או בטלנובלות ב-DVD. שתכעס, כאילו שאכפת לי. לא אני בקשתי ממנה להישאר איתי. הדבר היחיד שיש לי כח לעשות, זה לישון ומדי פעם לבדוק אם יש לי מיילים חדשים מבן או איתי. מבאסים - בנתיים, עוד לא קיבלתי מהם כלום.

בכול מקרה, אתמול בערב, כשכולם חזרו, דן קרא לי ולזואי להסתכל בצילומים חדשים. זואי לא רצתה להצטרף. כנראה שהיא העדיפה לא לשהות במחיצתי יותר. אני ודן ישבנו ביחד בערך שעה. הוא הראה לי מלא תמונות חדשות של בוגי מטפס על קרלה, ותמונות אחרות שקרלה עוזרת לו ללכת. אני יודע שהוא ניסה לעודד אותי, אבל בסופו של דבר הייתי רק יותר מדוכדך .


image © Green Peace
אחר-כך, בלילה, ממש לא ישנתי טוב. היו לי ממש סיוטים. חלמתי שבוגי הולך במקום ולא מתקדם. קרלה ויתר הגורים התרחקו ממנו ולא שמו לב שהוא תקוע מאחור. רק אני ראיתי שבוגי בצרה. ניסיתי לבוא להציל אותו, אבל אז גם אני שקעתי בשלג ולא יכולתי לזוז. התעוררתי כולי שטוף זעה קרה. זה מהפעמים האלו שאתה מתעורר ומאוד שמח לגלות שהכול היה רק חלום.


בכל אופן, היום אני מרגיש כבר ממש בריא. לדאבוני, למרות שהסברתי לאבא שאני מרגיש טוב, לא עזר לי כלום והוא עדין לא הרשה לי להצטרף לצוות. לפעמיים הוא יכול להיות ממש ע ק ש ן - אני ממש לא מבין אותו. הוא גם לא מרשה לנו לצאת לבד מהבקתה, כי הוא מפחד שניתקל בדוב, כמו ננסי. אז שוב אני בבקתה עם זואי שכבר לא מדברת איתי בכלל .........

מסתכלים לדובים בעניים

17/05/2008 - אחר הצהריים
עכשיו אני יודע שזה היה לא כל-כך נבון מצידי, אבל החלטתי לצאת בכל זאת. עליתי לחדר של זואי להודיע לה שאני הולך. לא הייתי יכול להישאר עוד בבקתה. זואי ממש כעסה.

"אתה לא הולך לשום מקום. אתה יודע שזה מאוד מסוכן וגם אבא שלך בכלל לא מרשה לנו לצאת."

"לא אכפת לי, אני יוצא." הודעתי בהחלטיות.

"אל תדאגי", הוספתי תוך כדי שאני מנסה להרגיע אותה.

"אני לוקח איתי את משואת האיתור. אבא שלי לימד אותי איך להפעיל אותה. חוץ מזה, כבר כמה ימים לא ראינו כאן שום דוב ואין לי שום כוונות להתרחק. נראה לי שזה ממש בטוח" - המשכתי.

"לא באתי לארץ מלך קרל כדי לשבת בבקתה כל הזמן" – מלמלתי לעצמי וירדתי למטה.

התלבשתי טוב, לקחתי איתי את משואת האיתור כמובן, קצת אוכל, שתייה ואת המצלמה שאבא קנה לי ליום ההולדת האחרון. פתאום שמעתי את זואי צועקת תוך כדי שהיא רצה במדרגות.

"היי יואבי חכה לי, אני אבוא איתך." אני לא יודע מה גרם לה לשנות את דעתה, אבל מאוד שמחתי כשראיתי אותה מקפצת במדרגות כולה מחייכת.

"אבל בתנאי שאנחנו לא מתרחקים מהבקתה. זה באמת יכול להיות מסוכן." –הוסיפה.

"ברור" – עניתי לה. עזרתי לה להתארגן מהר ויצאנו החוצה.

טיילנו קצת ומאוד נהנו מההליכה. פתיתי שלג קטנים ריחפו באויר ואני וזואי ניסינו לתפוס אותם על הלשון. הרגשתי שאני ממש אוהב את כדור הארץ שלי. אני אומר לכם, יש משהו קסום במקום הזה. לקחתי נשימות עמוקות וקיוויתי שאוכל לזכור את המראות הללו ואת ההרגשה הנהדרת שהם עושים לי בלב, גם אחרי שנעזוב את ארץ המלך קרל ונחזור הביתה. הסתכלתי על זואי וגם היא נראתה מאושרת. "איזה כיף שיצאנו" היא מלמלה לעברי.

הלכנו בשקט זה לצד זו והיינו מאושרים. מאוד שמחתי שהיא כבר לא כועסת עלי. לא שהיה אכפת לי, אבל ככה יותר נעים .

פתאום ראיתי עקבות גדולות בשלג. הלב שלי דפק. הראיתי אותם לזואי.

"אולי אלו העקבות של הדוב שננסי ראתה," זואי לחשה.

ניסינו ללכת אחרי העקבות. זה היה נורא מבלבל והיה לנו קשה להחליט לאיזה כוון לפנות.

"אתה חושב שהעקבות האלו מעכשיו או מלפני הרבה זמן?" זואי שאלה כשהיא מנסה להדביק את הקצב שלי.

"לא יודע" מלמלתי.

פתאום שמענו קולות, מן נהמות כאלו מאוד חזקות. אני חייב להודות שזה היה מפחיד . הלב שלי דפק במהירות. הגנבתי מבט לעבר זואי. היא נראתה דרוכה.

"זה הדב" היא לחשה לעברי. העניים שלה הצטמצמו ונמלאו אימה. "מה נעשה עכשיו? אתה חושב שאנחנו צריכים להפעיל את משואת האיתור?"

הייתה לי הרגשה נוראית. יש מצב שאנחנו בסכנה ממשית והכול בגללי. זואי התקרבה אלי ואחזה את ידי בחוזקה. קצת התבלבלתי. לא ידעתי מה אני אמור לעשות. לא רציתי שהיא תדע שאני קצת פוחד. הייתי חייב להישאר בשליטה.

"נראה לי שעדיין מוקדם מדי להפעיל את משואת האיתור. בואי קודם ננסה לראות מה קורה" ניסיתי להשוות טון של בטחון לקולי. כל הזמן התפללתי שהדוב לא ישים לב אלינו, ושנצא מזה בשלום. למזלנו, אחרי כשלוש דקות (השלוש דקות הכי ארוכות בחיי), הנהמות הפסיקו.

"אתה יודע, זאת בעצם הזדמנות נהדרת לצלם. מזל שהבאת איתך את המצלמה." זואי לחשה להפתעתי.

"היא צודקת", חשבתי בליבי. אני בכלל כבר שכחתי מהמצלמה. מיד סערו במוחי מחשבות על התמונות המדהימות שאצלם. ניסיתי לדמיין את פניו של אבא אחרי שהוא יראה אותם. אולי אוכל גם לפרסם אותם בנשיונל גאוגרפיק. מאיפה שעמדנו, היה לנו מאוד קשה לראות את הדוב, אבל החלטנו לא להתקרב יותר. בסוף מצאנו סלע במרחק בטחון, והתחבאנו מאחוריו. בשקט הוצאתי את המצלמה וחיכינו שנוכל לראות את הדוב בבירור. פתאום הוא נעמד, והישיר את מבטו אלינו. אני נשבע לכם שהוא הסתכל לי ישר בעניים. שדה הראיה בינינו היה פתוח לגמרי עכשיו וממש יכולתי לראות את עישוניו בברור. החזרתי לו מבט חודר. פתאום הוא שוב החל לנהם. מרב בהלה המצלמה נפלה לי מהיד ונחתה על השלג הרך. ברגליים רועדות רכנתי להרים אותה. עוד קול שאגה .

"תראה, אני חושבת שדב נוסף מתקרב." זואי מלמלה. הפעם שמענו אותם הרבה יותר חזק. הדוב הראשון הסתובב לעבר הדב השני, נעמד על רגליו האחוריות ושחרר עוד נהמה לאויר, הפעם באמת מחרישת אוזניים. שני הדובים התחילו לריב בניהם. מייד התפתח קרב שנמשך כחמש דקות. אני חושב שאחד מהדובים אפילו נפצע. ניסנו לא למשוך תשומת לב, וצילמנו הכי בשקט שאפשר (אני חייב להודות שנראה לי שתפסתי כמה מצבים ממש מעולה.)

image © Discover the World
עם סיום הקרב הדוב שהובס נטש את השטח והדוב שניצח נשאר לבדוק את האזור. אני וזואי פחדנו לזוז. החלטנו לחכות עד שגם הדוב השני יעזוב את המקום ורק אחרי כשעה נוספת, רצנו מיד לבקתה בחזרה. מזל שלא התחילה בינתיים סופה.

הסוד שלנו

17/05/2008 - ערב
רק בשעה 7:00 בערב הגענו בחזרה לבקתה, רטובים משלג ומזיעה, עייפים ורעבים. הלב שלנו דפק בחוזקה גם ממאמץ הריצה לבקתה וגם מהתרגשות. האמת, שלא חשבנו שנחזור כל-כך מאוחר. חשבנו שתוך שעה או שעתיים נהיה כבר בחזרה, אבל הכול השתנה אחרי שראינו את העקבות של הדובים. מזל שאף אחד עוד לא היה כשהגענו, אחרת הם היו מאוד דואגים לנו.

מייד הוצאנו את המצלמה והתחלנו לבדוק את התמונות שצילמנו. אפילו שהיינו רחוקים מזירת הקרב הצלחנו לצלם תמונות מדהימות. זואי לא הפסיקה להתלהב. כל זה היה נהדר, אבל הייתה לי תחושה נוראית. ידעתי שזה לא היה בטיחותי שיצאנו לבד.

"אסור לנו לספר על אחר הצהריים הזה לאף אחד, זה יהיה הסוד שלנו" אמרתי לזואי נחוש בדעתי.

זואי בחנה אותי במבט בקורתי, והנהנה בהיסוס. הייתי מתוח. רק אחרי שהבחנתי בקצה של חיוך בזוית עיניה הירוקות, הוקל לי מעט.

"הסוד שלנו" היא חזרה אחרי ולחצה בהיסוס את היד שהושטתי לה לאות הסכמה.

בזמן שהכנסנו את המצלמה חזרה לתיק וניסינו להחזיר כל דבר למקומו כך שלא יבחינו שיצאנו, שמענו את המכוניות מגיעות. הם חזרו. הלב שלי דפק. רציתי לרוץ החוצה ולצעוק להם "אתם יודעים מה א נ ח נ ו צילמנו היום!" אבל לא אמרתי כלום. גם זואי לא אמרה כלום. ניסינו להתנהג רגיל. כולם היו מאוד רעבים ומייד התחלו בהכנת ארוחת הערב, שניצלים וצ'יפס - האוכל שאני הכי אוהב.
image © Svalbard Wildlife expeditions
בארוחה אבא פנה אלי "היי יואבי, אני רואה שאתה מרגיש יותר טוב. איך היה היום שלך? מה אתה עשית?"

הגנבתי מבט לזואי ועניתי "סתם היה משעמם, לא עשינו כלום."

אבא העביר את ידו על ראשי ואמר שנראה לו שמחר כבר נוכל להצטרף לכולם. שסיימנו לאכול, כולם עברו לסלון.

בתחושת מועקה גדולה אני וזואי עלינו לחדר שלי ושל אבא. לא הרגשנו שאנחנו יכולים להישאר עם כולם בסלון . תאמינו לי, כבר יצא לי לשקר כמה פעמים בחיים שלי (כל מיני שקרים לבנים שלפעמים הייתי חייב לספר כדי להיחלץ ממצבים לא נעימים), אבל הפעם זה היה אחרת.

"אני חושבת שאנחנו צריכים לספר להם כל מה שקרה." פנתה אלי זואי מהוססת.

"את מצטערת שיצאת איתי?"

היא הנידה את ראשה לשלילה. "אבל אני חושבת שצריך לספר." "אל תדאג" המשיכה אחרי שתיקה ארוכה, "אני לא אספר לאף אחד, אם אתה לא תסכים."

כאבה לי מאוד הבטן. לא ידעתי מה להחליט. התיישבתי לכתוב מייל לאיתי. הייתי חייב להתייעץ עם משהו שאני יכול לסמוך עליו.